Free Web Counter Hits semenjak 1 Dis 09

17 May, 2010

Destinasi susulan buat BN, Pakatan selepas Sibu - The Malaysian Insider


ANALISIS, 17 Mei — Skor keputusan pilihan raya kecil selepas Datuk Seri Najib Razak ambil alih kepimpinan kerajaaan April 2009 - Barisan Nasional (BN) dua manakala Pakatan Rakyat (PR) satu.

BN mengekalkan kerusi DUN Bagan Pinang di Negeri Sembilan Oktober lalu dan kemudian merampas kerusi Parlimen Hulu Selangor bulan lalu. BN meningkatkan majoriti tiga angka kepada empat angka walaupun ia kurang satu pertiga daripada 6,000 undi yang disasarkan.
Najib selain berkempen secara peribadi sepanjang separuh kedua untuk menarik pengundi, malah turun sendiri untuk menyambut kemenangan calonnya dari MIC.
Suasana di Sibu malam tadi agak berlainan.
Prestasi BN di Hulu Selangor secara perbandingan bukanlah sesuatu yang memuaskan perikatan 13 parti komponen itu. Ia sendiri diakui sebahagian besar pemimpin BN sendiri jika dibandingkan dengan dana yang diperuntukkan dan jentera yang diturunkan.
Semalam, DAP yang mewakili PR menawan semula kerusi Parlimen Sibu. DAP mencipta sejarah dengan menguasai kerusi kubu kuat BN buat kali pertama sejak 1982.
Majoriti direkodkan PR pula menurun daripada empat angka kepada tiga angka. Majoriti yang direkodkan cuma kira-kira satu persepuluh berbanding perbezaan undi direkodkan pada 8 Mac 2008.
Dalam sistem politik negara ini dan sistem pilihan raya negara ini, walaupun beza satu undi ia tetap dilihat sebagai kemenangan kerana ia memperlihatkan penguasaan kerusi di Parlimen atau di DUN. Oleh itu, yang membezakan cuma populariti moral.
Sebagaimana disaksikan di Hulu Selangor bakal juara pilihan raya kecil Sibu amat sukar untuk diramalkan. Saingan begitu sengit.
Keputusan tidak rasmi yang diperoleh dari pusat-pusat pengundian menunjukkan pergerakan yang cukup dramatik - BN berada di depan sehingga 30 peratus saluran undi siap dikira dan diumumkan. Selepas itu DAP mengatasi BN sehingga menikmati suasana selesa sehingga pukul 11 malam.
Apabila 110 daripada 111 saluran selesai diumumkan kira-kira 10.30 malam- kali ini keputusan rasmi dari pusat penjumlahan undi, DAP masih di depan dengan majoriti lebih 2,600 undi.
Bagaimanapun majoriti menurun kepada tiga digit apabila keputusan undi pos melangkah ke pusat penjumlahan undi.
Apapun di sebalik keputusan muktamad diumumkan semalam persoalan ialah apakah pengajaran diperoleh BN dan PR daripada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Sibu.
Sarawak menyaksikan pilihan raya kecil kedua semalam sejak Mac 2008. Sebelum ini di Batang Ai pada April 2009.
PR menerusi DAP mencipta sejarah dengan merampas semula kerusi Sibu yang menjadi kubu kuat BN sejak 28 tahun yang lalu.
Calon DAP, Wong Ho Leng menewaskan Robert Lau Hui Yew dari BN dan calon Bebas Narawi Haron.
Wong memperoleh 18,845 undi. Robert Lau menerima 18,447 undi manakala Narawi pula 232 undi.
Kejayaan DAP ini, yang bertanding mewakili Pakatan Rakyat, dilihat signifikan bagi mereka selepas BN pula merampas kerusi Hulu Selangor daripada PKR tiga minggu lalu.
Ia juga dilihat akan memberi sokongan moral kepada PR untuk menghadapi pilihan raya umum negeri Sarawak dalam waktu terdekat ini.
Wong juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Assek dan Pengerusi DAP Sarawak.
Kedua-dua BN dan PR berhadapan dengan laluan sukar menghadapi pilihan raya umum negeri.
Calon DAP WOng (tengah) meraikan kemenangan bersama pemimpin parti dan Pakatan Rakyat semalam. - Gambar oleh Jack Ooi
Di atas kertas PR masih boleh rasa lega dan yakin untuk berhadapan dengan pilihan raya umum negeri. Sebab itu DAP dan PR bekerja keras untuk memastikan kemenangan memihak mereka.
Di pihak BN pula, selain kepimpinan Najib bergerak atas konsep 1 Malaysia, perikatan bermurah hati dalam meluluskan projek pembangunan, kemudajan untuk rakyat dan peruntukan dengan mudah dan cepat — kesemua mencecah berjuta-juta ringgit. Pendekatan ini amat popular sehingga pilihan raya kecil Kuala Terengganu awal tahun lalu dan dihentikan sementara selepas ia dilihat kurang memberi kesan.
Ia menonjol semula di Bagan Pinang dan Hulu Selangor.
Di sebalik perkembangan ini bagaimana PR dan BN hendak menghadapi pilihan raya kecil akan datang, jika diadakan, dan juga pilihan raya umum negeri dan kemudiannya pilihan raya umum ke-13.
Sebelum ini pilihan raya umum negeri disebut-sebut akan diadakan bila-bila masa —  mungkin dalam waktu terdekat — jika BN menang di Sibu. Jika kalah ia mungkin dilewatkan.
Bagaimanapun BN ada mandat sehingga Julai 2011. Bermakna kira-kira 14 bulan lagi.
Apakah kesan dan implikasi keputusan malam tadi kepada pilihan raya umum negeri dan pilihan raya umum ke-13 selepas hanya Semenanjung yang merasai tsunami politik dua tahun lalu. Sarawak sudah tidak terkecuali?
BN Sarawak bangga bahawa ia menyumbang sejumlah kerusi yang banyak kepada asas kukuh kesinambungan kerajaan pusat pada 2008. Apakah asas ini sudah mula mengalami keretakan?
Apapun BN dan PR berada di persimpangan destinasi baru yang sememangnya mencabar dan penuh menarik untuk dilihat. Kedua-dua perikatan perlu pandai mendukung, membela dan melayan landskap politik baru.
BN Sarawak perlu mengelak kesan tsunami politik yang lewat tiba ini.

0 comments:

Post a Comment

 
KOTA RAJA DAILY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.