Free Web Counter Hits semenjak 1 Dis 09

16 April, 2010

PYBK gadai tanah rakyat 102 juta, SPRM buat apa?


Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat siasatan ke atas Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) dan anak syarikatnya Permodalan YBK Sdn Bhd (PYBK) yang dilaporkan telah mengadaikan tanah rakyat di Hulu Selangor bernilai RM 102 juta.

Pendedahan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim melalui Kertas Putih Kerajaan Negeri harus diambil tindakan segera. Perkara ini jelas melibatkan kepentingan rakyat dan menyebabkan kerugian yang besar kepada pendapatan Negeri.
Rakyat menuntut penjelasan dimanakah duit RM 102 juta itu sekarang? dan apa kuasa pihak PYBK menjual tanah itu kepada orang ketiga? Siapakah orang ketiga itu? dan bagaimana dia boleh membeli tanah tersebut?
PAS berharap SPRM bertindak pantas, dan mahu semua aduan atau pendedahan yang berlaku di Hulu selangor akhir-akhir ini disiasat.
PAS juga kesal kerana hingga ke hari ini SPRM menutup mata terhadap pengakuan Ketua Kampung Sungai Buaya di Hulu Selangor, Mustafa Talib bahawa Datuk G Palanivel telah meluluskan tiga projek bernilai RM 354 ribu di kampung itu, walhal mereka sedar bahawa beliau bukanlah anggota kabinet atau penjawat awam yang mempunyai kuasa bagi menentukan perbelanjaan wang negara.
SPRM buat apa? kenapa masih enggan bertindak?
Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

0 comments:

Post a Comment

 
KOTA RAJA DAILY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.