Free Web Counter Hits semenjak 1 Dis 09

19 April, 2010

Penarik beca, orang kurang upaya kenal Zaid

M Faqih  

SEORANG penarik beca di Kota Bharu memberitahu dia kenal sangat siapa Datuk Zaid Ibrahim. Begitu juga seorang pemuda kurang upaya, Ruslan Ismail dari Pulau Seratus, Tumpat.

Anak-anak istimewa yang ditakdirkan menjadi sindrom down suka Zaid. Ini kerana ada persatuan khas diwujud Zaid untuk membantu mereka. Ia dikenali sebagai Yayasan Orang Kurang Upaya (Yokuk).
Tidak sedikit duit Zaid dicurah di Yokuk. Yokuk ada pejabat di Pengkalan Chepa menawarkan khidmat latihan dan motivasi kepada OKU. Ada kenderaan khas membawa mereka berulang alik ke Yokuk.
Penarik beca lain juga kenal Zaid kerana sering menerima bantuan. Setiap tahun pasti ada perjumpaan dengan penarik beca. Bukan sekadar makan, ada buah tangan diberi untuk dibawa pulang.
Maka Zaid popular di kalangan golongan marhaen. Sedangkan pemimpin Umno lain di Kelantan juga ramai yang kaya raya, namun tidak ada yang berjiwa luhur seperti Zaid.
Yayasan Kemiskinan Kelantan (YKK) yang ditubuh Tan Sri Annuar Musa awal 1990-an bertujuan membantu orang miskin. Hari ini ia tidak lagi menjadi sebutan ramai.
Hanya pejabat sahaja yang gah di Peringat. YKK tenggelam bersama Annuar yang hilang dalam arus politik perdana.
Sebenarnya bintang Zaid dalam Umno cerah kalau tidak ’dicah keting’ Ketua Umno Kota Bharu sekarang, Datuk Mohd Fatmi Che Salleh.
Ketika mesyuarat pemilihan di peringkat cawangan Umno pada 2008, banyak cawangan yang mencalon nama Zaid tiba-tiba diisytihar bermasalah. Difahamkan pelbagai alasan teknikal diberi Fatmi bagi menggantung cawangan berkenaan.
Hasilnya Zaid tidak dapat melepasi kelayakan untuk mempertahankan jawatan ketua bahagian. Fatmi yang juga Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri ketika itu mendapat jawatan ketua dengan mudah.
Biar pun Zaid rapat dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, namun dalam banyak hal Abdullah tunduk kepada kemahuan politik Najib.
Bagi memujuk Zaid, Abdullah menawarkan jawatan menteri dengan status Senator.
Zaid menang jawatan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu selepas pertembungan sengit dua penggal melawan Datuk Ahmad Rastom Ahmad Maher. Zaid menang tipis pada pemilihan 2001.
Keupayaan Zaid mengekalkan jawatan ketua bahagian penggal kedua akhirnya membawa padah apabila cuba disabit dengan kesalahan politik wang. Akhirnya jawatannya digantung.
Ketika itulah Mohd Fatmi tampil dan merampas dengan kerusi ketua bahagian. Fatmi bangkit dengan ihsan Najib.
Namun agak mengaibkan apabila Fatmi gagal memasuki pejabat Umno Kota Bharu di Jalan Sultanah Zainab. Bangunan itu difahamkan dibiayai sumber kewangan Zaid.
Bangunan agak besar itu kini lenggang apabila Zaid dipecat keahlian Umno.
Sebelum itu Zaid merupakan Timbalan Pengerusi Perhubungan Negeri pada 2003.
Lebih ajaib lagi biar pun tidak bertanding pada pilihan raya umum Mac 2008, Zaid dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
Zaid diamanah menjaga hal ehwal undang-undang. Kesempatan tersebut digunakan sepenuhnya bagi membetulkan institusi kehakiman yang cedera parah di era Tun Dr Mahathir Mohamad.
Maka tidak hairanlah dicetusnya kerajaan perlu meminta maaf kepada hakim-hakim yang dipecat pada 1988. Ini membangkit satu dimensi baru dalam politik negara.
Biar pun dikecam ramai pemimpin Umno, Zaid tidak berganjak. Dan akhirnya beliau berjaya apabila kerajaan membayar saguhati kepada hakim-hakim terbabit.
Itulah jasa besar Zaid di hati bekas hakim yang teraniaya di era Dr Mahathir.
Hasilnya hakim-hakim termasuk bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas dapat bayaran ex-gratia. Kesemuanya berjumlah RM5 juta.
Dr Mahathir marah sangat kepada Abdullah kerana mengikut kemahuan Zaid. 
Ekoran itu Zaid dianggap penyokong Dr Mahathir sebagai pembangkang dalam kabinet Abdullah.
Hari ini bekas menteri yang bersusah payah membetulkan semula sistem kehakiman negara muncul kembali.
Kali ini bukan lagi di Kota Bharu, sebaliknya Hulu Selangor. Zaid yang dicap wakil pembangkang ketika berada dalam kabinet Abdullah, mahu mendapat restu penduduk di Hulu Selangor bagi meneruskan perjuangannya.
Peguam kelahiran Bachok terbabit mahu terus melangkah. Beliau sanggup meninggalkan tanah tumpah darahnya demi membawa berkat Serambi Mekah ke Hulu Selangor.
Penentu kepada pusingan kedua perjuangannya akan dimuktamadkan 25 April ini.
Di Hulu Selangor sebanyak 63 peratus penduduk dari kelompok kelas menengah lebih terdedah kepada media baru.
Ramai kelas menengah dan sebahagian anak muda tinggal di Bukit Beruntung, Batang Kali dan Kuala Kubu Baru.
Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah dari UM menggambarkan anak muda berusia 21 hingga 40 membentuk 48 peratus komposisi tinggal di kawasan urban.
Berdasar kepada hujah tersebut, sarjana sains politik, Wan Nik Wan Yussof menggambarkan peluang Pakatan Rakyat lebih cerah.
”Biar pun kemenangan dijangka tidak besar namun bukan berpihak kepada BN,” ujarnya.
Gambaran awal yang memperlihatkan situasi itu sudah diketahui umum. Umno Hulu Selangor mahu kerusi tersebut dikembalikan kepada parti itu. Bagaimanapun Umno pusat tidak mahu status quo diubah. 
Keduanya, Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu pada awalnya berkeras mahu timbalannya, Datuk G Palanivel dicalon. Manakala MIC Hulu Selangor pula berkenan Ketua Pemuda MIC bahagian berkenaan, V Mugilan.
Akhirnya Ketua Penerangan MIC Pusat, P Kamalanathan pula menjadi pilihan. Krisis yang sudah terdedah kepada umum itu terpaksa diredakan.
Caranya media diarah menyiarkan gambar Palanivel dan Kamalanathan berpelukan bagi memperlihatkan krisis sudah berakhir.
MIC juga terpaksa mengatur pertemuan dengan pemimpin akar umbinya Jumaat lalu membabitkan 75 cawangan di Hulu Selangor. Tujuannya bagi memperlihatkan Palanivel tidak berdendam.
Berdasar perkembangan tersebut, PKR seperti tidak sukar untuk mempertahankan Kuala Selangor. Itu belum lagi diambil kira masalah pemilikan tanah yang banyak tidak selesai. Begitu juga isu nasional yang berlingkar sekarang.

0 comments:

Post a Comment

 
KOTA RAJA DAILY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.