Free Web Counter Hits semenjak 1 Dis 09

02 January, 2010

Rakyat Diseksa, Raja Gula Baru Gembira


*Kenyataan media oleh Lee Boon Chye selaku ahli parlimen Gopeng, merangkap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat."

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Lee Boon Chye mengatakan bahawa kenaikan harga runcit gula bagaikan "Hadiah Tahun Baru" yang dianugerahkan kepada rakyat oleh kerajaan Barisan Nasional.


Beliau berkata, impak daripada kenaikan harga runcit gula akan mencetuskan inflasi naik berlaku dalam negara.  Rakyat terutamanya pekerja terpaksa menanggung semua kos kenaikkan tersebut tetapi bukannya pengeluar.

Beliau memberikan pandangan setelah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen kepada RM1.65 sekilogram di Semenanjung, serta RM1.75 sekilogram di Sabah dan Sarawak.

Beliau mengesyaki bahwa polisi ini dilaksanakan khususnya sebagai "Hadiah" kepada Raja Gula yang baru di negara kita.

Lee Boon Chye (gambar kiri), yang juga ahli Parlimen Gopeng berkata, pada tahun 2009 Menteri Perdangangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Ismail pernah berkata subsidi gula akan diperincikan, laporan penuh akan dibawakan untuk dibahas dan diluluskan di Parlimen.  Akan tetapi, pengumuman yang tergesa-gesa tersebut ternyatanya kredibiliti kerajaan Barisan Nasional harus dipertikaikan.
"Slogan 'Satu Malaysia, Rakyat didahulukan' menjadi janji kosong yang mengabaikan nasib rakyat Malaysia sahaja, kini rakyat semakin diseksakan," kata beliau.

Beliau menegaskan bahawa kini kerajaan telah menaikkan salah satu harga runcit barang kawalan, dan roti putih juga dikeluarkan daripada skim barangan kawalan harga.  Tambahan pula mekanisme baru subsidi petrol juga akan dikemukakan pada Mei yang akan datang.  Dijangkakan bahawa tahun ini akan menambahkan beban rakyat kerana mencetusnya cabaran inflasi semakin melambung naik.

0 comments:

Post a Comment

 
KOTA RAJA DAILY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.