Free Web Counter Hits semenjak 1 Dis 09

01 January, 2010

Ganti rugi RM800 juta angkara kerajaan BN – Husam

Thu, Dec 31, 2009

Kerajaan Kelantan akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu yang mengarahkan kerajaan negeri membayar RM800 juta kepada sebuah syarikat pembalakan, Timbermine Sdn Bhd sebagai ganti rugi kerana melanggar beberapa perjanjian.


Semalam, Hakim Datuk Azman Hussin membuat keputusan berkenaan dalam prosiding berlangsung membabitkan Timbermine Sdn Bhd dan kerajaan negeri. Kes berkenaan difailkan pada 2004.

Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa (gambar) ketika menjelaskan kedudukan sebenar perkara ini berkata, masalah ini berpunca daripada keputusan yang dibuat oleh pemerintahan Umno-BN sejak 35 tahun.

Menurutnya sebagai latar belakang syarikat ini menerima konsesi daripada kerajaan negeri pada 20 Julai 1964 untuk mengusahakan tanah di kawasan hulu Kelantan.

"Kemudian ketika kerajaan Barisan Nasional memerintah Kelantan, mereka membatalkan perjanjian tersebut pada 18 Mac 1975," katanya pada sidang akhbar di Kota Bharu hari ini.

Menurutnya, ekoran pembatalan itu, syarikat berkenaan telah menghantar surat melalui peguam mengemukakan saman mencabar keputusan kerajaan negeri BN itu.

"Untuk itu kerajaan negeri telah menubuh satu jawatankuasa berunding dalam tempoh tiga bulan selepas surat itu diterima yang dipengerusikan Menteri Penerangan dan Tugas-Tugas Khas ketika itu, Tengku Ahmad Rithaudeen," katanya.

Rundingan yang diadakan pada 12 Julai 1975 bersetuju menyelesaikan masalah berkenaan dengan membayar ganti rugi sebanyak RM3.5 juta.

Husam berkata, selepas itu persetujuan dicapai untuk menubuhkan satu anak syarikat baru di mana kerajaan negeri mempunyai saham sebanyak 70 peratus dan Timbermine 30 peratus untuk meneruskan pembalakan.

"Hasil daripada persetujuan itu, menteri besar menulis surat kepada syarikat berkenaan dan urusan di antara kerajaan negeri BN dan syarikat berkenaan berlanjutan dari 1982 hingga 1989.

Bagaimanapun, selepas kerajaan negeri bertukar tangan, syarikat itu sekali lagi menghantar tuntutan mereka.

"Kerajaan negeri ketika itu berpendapat isu tersebut sepatutnya diselesaikan oleh kerajaan negeri sebelumnya, bukan kerajaan sekarang," katanya.

Sementara itu, keputusan mahkamah tinggi Kota Bharu itu mencatat sejarah tersendiri kerana jumlah ganti rugi itu adalah yang terbesar dalam kes sivil di negara ini.

“Biar pun mereka menang kes tersebut semalam, kerajaan bersetuju untuk membuat rayuan bagi mendapatkan keputusan di sebaliknya.

“Sepatutnya isu tersebut diselesaikan kerajaan negeri ketika itu (BN) memandangkan mereka telah membatalkan konsesi yang ditandatangani,” katanya

Husam berkata, rayuan tersebut akan dibuat menerusi seorang peguam kanan.

Jumlah ganti rugi itu termasuk RM560 juta bagi 30 peratus pemilikan syarikat dalam kawasan pembalakan seluas 112,000 hektar, ganti rugi khas RM13.6 juta, bayaran gaji pekerja yang diberhentikan (RM1.74 juta), faedah lapan peratus sejak 2004 berjumlah RM240 juta dan kos sebanyak RM200,000.

0 comments:

Post a Comment

 
KOTA RAJA DAILY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.