Free Web Counter Hits semenjak 1 Dis 09

10 December, 2009

Perak Darul Kartun

Seperti juga Gedung Kartun, Perak Darul Kartun (PDK) menampilkan karya-karya kartun dan rencana yang
 mengkritik pedas kebobrokan, salah-guna kuasa, rasuah penguasa dengan sepuluh muka surat pertama ditumpukan kepada isu "rampasan kuasa" di Perak oleh kerajaan BN yang digambarkan seperti kaum-kaum primitif yang tidak bertamadun bertindak ganas mengguling kerajaan PR.


Malah muka hadapannya dilukis oleh kartunis Art seperti poster wayang menggambarkan watak ketua lanun dan pahlawan purba sedang bersiap sedia merampas sebuah kerajaan dengan watak-watak sampingan tiga ekor katak dan seekor beruk misteri. Watak speaker Sivakumar digambarkan sebagai superhero ala Superman seolah-olah sebagai seorang penyelamat.

Selain itu, turut dimuatkan ialah ruangan khas empat muka watak pemimpin negara bernama "Datuk Nazak" yang kelam-kabut dengan kemunculan semula Balasubramaniam setelah lama menghilang sebaik saja membuat pengakuan bersumpah penglibatan PM dengan kes Altantuya, juga bagaimana Datuk Nazak cuba menggelapkan Mongolia dari peta dunia agar ia tidak disebut lagi.

Kartunis Haili menyentuh isu bekas PM, Dr. Mahathir dikalungkan selipar oleh Samy Vellu. Slot "Negaraku" juga memaparkan kritikan pedas terhadap isu semasa seperti isu lompat parti yang menggambarkan PM sebagai pekerja pengutip sampah yang sedang mengutip wakil rakyat PR lompat parti ini dari longgokan sampah (sentuhan kartunis Zunar), kartunis Ronasina melukis watak Dol Kerepek (maskot majalah Gedung Kartun dan Perak Darul Kartun) mentertawakan Timbalan Presiden Umno yang menggunakan istilah Arab untuk menampakkan Umno lebih bersih.

Karektor bekas-bekas Perdana Menteri Malaysia dalam "Dua Tun" pula memperlecehkan dasar 1Malaysia dan Glokal ilham Datuk Nazak. Isu KDN merampas majalah Gedung Kartun disindir oleh kartunis Jonos yang melukis watak menteri KDN mengarahkan pegawai KDN menyerbu kilang ais krim yang bunyinya mirip perkataan Mongolia.

Tiga muka surat karya Enot bertajuk "Nostalgia 98" pula mengimbas kembali sejarah ketika gelombang reformasi tercetus. Seperti siri pertama "Nostalgia 98" yang pernah disiarkan dalam Gedung Kartun, Enot menyambung juga ruangan "Selangor Tanahairku" untuk memberi publisiti tentang dasar-dasar kerajaan Pakatan Rakyat dengan pelbagai program kebajikan yang telah dijalankan.

PDK juga menyiarkan komik empat belas muka surat karya ahli akademik dan sejarawan Dr.Farish Noor 10 tahun yang lalu, bertajuk "Istana Kita".

Sasterawan Negara, A. Samad Said menyumbangkan puisi tajamnya mengkritik pemimpin yang cakap tak serupa bikin sementara penyair Pyanhabib terus menulis di dalam kolumnya (seperti di dalam majalah Gedung Kartun) yang diberi nama "Racau". Kali ini beliau meracau tentang sekatan yang dikenakan oleh pihak berkuasa terhadap kebebasan berkarya.

Kartunis Warih menggambarkan bagaimana penceramah agama ditangkap seperti penjenayah hanya kerana berceramah tanpa tauliah. Kartunis Art juga menyentuh isu yang sama tetapi mengaitkan isu tauliah tersebut dengan isu rasuah dalam kartun bertajuk "Warung Pak Emjal" dipercayai mengambil sempena watak salah seorang aktivis reformasi veteran Pak Amjal.

Aktivis Hishamuddin Rais menulis cerpen "Riwayat Tok Seri Jantan Takubin" mengisahkan seorang pembesar sebuah negara yang takutkan isteri dan seniman Rahmat Haron membongkar kisah misteri "Siri Bercakap Dengan Puaka" dipercayai ada hubung kait dengan isu puaka Rosmah yang panas beberapa bulan lalu.

PDK juga menampilkan peguam muda Puspa Ros menulis tentang undang-undang di dalam kolumnya "Dari Meja Loyar" yang bertujuan untuk membangkitkan kesedaran rakyat tentang hak-hak mereka yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Tenaga Kreatif

1. Zunar (Zulkiflee Anwar Haque): Ketua Editor/founder

2. Ronasina (Mohd. Affandi Ramli): Editor, kartunis

3. Jonos (Nor Azlin Ngah): Ketua Pelukis/Kartunis

4. Art (Azhar Saad): Kartunis, Pelukis Cover

5. Orangorang (Azlan Isa): Kartunis dan colourist

6. Naza (Nazruddin Abu Bakar): Pereka Grafik Kanan

Kartunis penyumbang: Haili, Oly, Roy, Enot, AJ, Warih, Kidol, Madsein, Kawe, Ubi Lepih, Nur, Fahmi dan Buzu.

Penulis penyumbang/kolumnis: A Samad Said, Hishamuddin Rais, Pyanhabib, Rahmat Haron, Pusparos dan Benludin.

0 comments:

Post a Comment

 
KOTA RAJA DAILY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.