Free Web Counter Hits semenjak 1 Dis 09

20 November, 2009

Bahagian 3 : Pihak Polis Telah Berjumpa Dengan Bala

Pihak polis Malaysia telah berjumpa dengan Bala di Bangkok.
Tetapi mereka hanya berminat untuk menyoalsiasat tentang Surat Sumpah yang pertama dan mereka tidak pernah menyoalsiasat langsung tentang Surat Sumpah yang kedua. Pihak polis Malaysia mengetahui perkara yang benar tetapi memilih untuk menguburinya daripada mengambil tindakan....

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Q 41. Kemanakah anda pergi selepas tiba di Bangkok?

A. Deepak sepatutnya telah mengaturkan saya berjumpa dengan seseorang di lapangan terbang Bangkok, tetapi tiada sesiapa pun berada di situ. Dalam keadaan yang semakin meletihkan, saya telah mengambil taxi utnuk menghantar keluarga saya ke Hotel Shangri La. Kami berdaftar di hotel tersebut dan kemudian tidur di sana.

Q 42. Adakah sesiapa telah menghubungi anda semasa anda berada di Hotel Shangri La?

A. Tidak, sebab tidak sesiapa pun yang mengetahui dimana kita berada kerana saya tidak mempunyai SIM Kad Thai oleh itu saya tidak dapat menghubungi sesiapapun dengan telefon bimbit saya.

Q 43. Apakah yang anda lakukan pada keesokan hari? (5 Julai)

A. Saya telah membawa keluarga dan anak saya untuk membeli sedikit pakaian kerana kami tidak mempunyai pakaian yang mencukupi. Saya juga membeli SIM kad Thail supaya dapat menghubungi ASP Suresh dan memberitahunya dimana kami berada.

Deepak telah memberitahu saya bahawa segala perhubungan hendak dibuat dengan ASP Suresh dan adiknya, Rajesh yang akan menyediakan segala keperluan untuk kami.

Q 44. Apakah yang anda lakukan pada hari berikutnya? (6 Julai)

A. Pihak pengurusan Shangri La memberitahu saya bahawa hotel itu telah penuh ditempah berikutan acara perkahwinan yang akan diadakan dan kami terpaksa meninggalkan hotel. Saya kemudiannya menempah bilik di Hotel Hilton yang berdekatan dengan isteri dan anak saya.

Rajesh telah menguruskan sesorang untuk berhubung dengan kami supaya membantu kami untuk memperolehi visa ke India. Orang berkenaan adalah seorang warga thai yang kemudiannya datang ke bilik kami untuk mengutip pasport kami dan yuran visa dari saya.

Q 45. Apakah yang berlaku pada 7 Julai?

A. Saya menerima panggilan dari seorang pegawai Bahagian Unit Khas (Special Branch) di bilik saya. Dia berada di hotel lobi dan mahu bertemu dengan saya. Saya kemudian turun untuk berjumpa denganya. Saya mengenalinya kerana pegawai tersebut pernah bekerja dengan saya sesuatu saya dalam Bahagian Unit Khas. Pegawai tersebut adalah seorang pegawai di pejabat kedutaan Malaysia di Bangkok.

Q 46. Apakah yang kamu membincangkan?

A. Dia menanyakan kepada saya bahawa adakah saya akan membenarkan pihak polis Malaysia mendapatkan kenyataan dari saya dan sekiranya saya bersetuju, mereka akan menghubungi pihak polis di Kuala Lumpur. Saya kemudian memintanya beliau tunggu sementara saya menghubungi ASP Suresh untuk memberitahunya perkembangan ini.

Q 47. Adakah anda menghubungi ASP Suresh?

A. Ya. ASP Suresh memberitahu saya apa yang harus saya memberitahu kepada mereka. Dia juga meminta saya agar tidak menyebut penglibatan Deepak, Dinesh dan dia.

Q 48. Apakah arahan daripadanya kepada anda?

A. Secara ringkasnya, dia memberitahu saya supaya memberitahu polis bahawa selepas membuat Surat Sumpah yang pertama, saya terasa bersalah dan mahu ia ditarik balik, jadi saya telah memanggil seorang peguam yang bernama Arunapalam, dimana saya pernah berjumpa dengannya ketika saya menjalankan tugas dahulu dan mengatur untuk berjumpanya di sebuah restoran yang bernama Lotus bersebelahan dengan Hotel Nikko di jalan Binjai.

Ketika saya bertemu dengannya, dia telah menasihatkan saya supaya menarik balik surat sumpah saya yang pertama dan dia akan merangka surat sumpah yang kedua untuk saya. Saya juga di arahkan untuk berkata bahawa saya pergi ke pejabatnya dimana dia telah merangka surat sumpah yang kedua yang saya tandatangan, dan saya kemudiannya saya pergi ke Hotel Prince keseseokannya untuk mengadakan sidang akhbar.

Inilah yang harus saya katakan kepada polis ketika mereka merekodkan kenyataan saya, arahan daripada ASP Suresh.

Q 49. Apakah yang anda lakukan kemudiannya?

A. Selepas berbincang dengan ASP Suresh, saya memberitahu memberitahu pegawai cawangan khas tersebut dari kedutaan Malaysia iaitu saya bersetuju untuk merekodkan kenyataan saya dan dia telah memaklumkan kepada Kuala Lumpur dan akan datang menjemput saya pada keseesokan pagi dan membawa saya ke kedutaan Malaysia. Sebenarnya kami telah keluar untuk makan bersama pada petang tersebut.

Q 50. Adakah anda dijemput pada keesokan pagi?

A. Ya, pegwai cawangan khas itu telah datang ke hotel saya keesokan pagi dan membawa saya ke kedutaan Malaysia di mana kami sampai sekitar jam 9.00 am. Sekitar pukul 9.30 am, 3 orang pagawai polis pun sampai. Mereka baru sahaja sampai dari Kuala Lumpur sebelah petang semalam selepas saya bersetuju untuk merakamkan kenyataan saya.

Q 51. Adakah anda mengenali pegawai polis tersebut?

A. Ya, mereka ialah ACP Muniandy dari Jabatan Jenayah Perdagangan Bukit Aman, seorang pagawai berbangsa India dan seorang lagi pegawai berbangsa Melayu, dimana saya lupa pada ketika itu.

Q 52. Baagaimanakah layanan mereka terhadap anda?

A. Mereka memberikan layanan baik kepada saya. ACP Muniandy bertanya kepada saya yang mana satukah akuan bersumpah itu benar dan saya menjawab akuan yang pertama. Dia kemudinnya memegang tangan saya dan berkata saya adalah seorang yang berani.

Q 53. Adakah mereka merakam kenyataan anda?

A. Ya. Mereka menyoal saya selama 6 jam. Mereka nampaknya tidak berminat dengan surat sumpah saya yang ke 2 dan bertanyakan berdasarkan surat sumpah yang pertama.

Mereka mahu mengetahui sesiapa yang terlibat dan bagaimana saya diarah untuk melakukan perkara itu.

Saya menjelaskan segalanya kepada mereka iaitu sejak saya menemui peguam saya Americk Siddhu di sebuah pub pada satu malam bersama dengan ASP Suresh, M Puravalen dan Sivarasah Rasiah pada bulan April atau Mei 2008 dimana pengumuman surat sumpah saya yang pertama.

ACP Muniandy yang menanyakan semua soalan, manakala rakannya merakamkan kenyataan saya.

Q 54. Adakah mereka memberikan komen mengenai apa yang anda memberitahu mereka?

A. Tidak. Saya cuma mengulangi apa yang ASP Suresh mengarahkan saya memberitahu mereka iaitu situasi yang membawa saya kepada membuat Surat Sumpah kedua dan merakamkan semua itu.

BERSAMBUNG

0 comments:

Post a Comment

 
KOTA RAJA DAILY. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.